Mediabank | Digital Asset Management
Een mediabank zorgt ervoor dat alle belangrijke digitale bestanden van je bedrijf online, centraal en veilig kunnen worden opgeslagen, beheerd en gedeeld. Marketing- en communicatiemedewerkers zijn dankzij de ondersteuning van een mediabank in staat om hun werk sneller, beter en gemakkelijker te doen.
Een mediabank wordt ook wel DAM systeem genoemd; Digital Asset Management. Digitale bestanden spelen voor organisaties een belangrijke rol. Als deze bestanden beschikbaar moeten zijn voor collega’s of klanten op verschillende locaties dan heb je een systeem nodig om dit te organiseren.
Voordelen van de mediabank
- Centraal, online en veilige opslag en beheer
- 24/7 beschikbaarheid van digitale mediabestanden
- Toegang tot categoriemappen op gebruikersniveau
- Voorkomt het rondzwerven van oude bestandsversies
- Handig zoeksysteem zorgt voor snel vinden van de juiste bestanden
- Met de lightbox worden geselecteerde bestanden verzameld en in één keer gedownload
Herken je één of meer van de onderstaande problemen?
Wat voor bestanden kunnen in de mediabank worden opgenomen
- Logobestanden
- Foto’s en illustraties
- Social media banners
- Fonts
- Presentaties (Powerpoint, Keynote)
- Video’s
- Tekstbestanden
- Whitepapers
- Promotiemateriaal (folders, flyers, brochures, advertenties)
Brandportal of mediamanager
Een mediabank (DAM systeem) kan deel uitmaken van een brandportal of mediamanager waarbij de opgeslagen bestanden worden gebruikt om met Online Opmaak nieuwe marketingmaterialen te maken.
Een systeem voor product informatie management kan desgewenst ook in de brandportal worden toegepast. Zo’n PIM systeem is onmisbaar als een bedrijf veel verschillende producten verkopen.
Workflowmanagement
Brandportals worden zodanig ingericht dat de processen van opmaak, goedkeuring en productie snel en efficiënt verlopen. Dankzij workflowmanagement wordt de time to market van nieuwe marketingmaterialen aanzienlijk korter.