Huisstijlrichtlijnen
Om een nieuwe huisstijl binnen een organisatie stevig te verankeren, of om het consistent gebruik van een bestaande huisstijl te waarborgen, zijn huisstijlrichtlijnen heel effectief. Wij adviseren om de huisstijlrichtlijnen online te publiceren via een website of een portal. In tegenstelling tot een fysiek huisstijlhandboek is een online versie veel eenvoudiger te updaten zonder dat een nieuwe versie moet worden verspreid. Bovendien is er bij online raadplegen geen risico dat per ongeluk een oude versie wordt gebruikt.
Welke elementen moeten in ieder geval in de huisstijlrichtlijnen worden opgenomen?
Bij het opstellen van de huisstijlrichtlijnen is het verstandig om in ieder geval de volgende elementen op te nemen:
Logogebruik
Wat zijn de kleuren van het logo? Mag ook een zwarte of diapositieve versie worden gebruikt? Is er een avatar? Hoe moet het logo worden gepositioneerd? Mag er een achtergrond in kleur of afbeelding worden gebruikt?
Pay-off of slogan
Vaak wordt ook een slogan of een pay-off gebruikt. Dit is een wezenlijk onderdeel van de huisstijl en is het belangrijk om het gebruik hiervan in de richtlijnen vast te leggen. Is de pay-off een vast onderdeel van het logo of mag deze ook los worden gebruikt?
Kleuren
Wat zijn de huisstijlkleuren en wat zijn de kleurcodes in CMYK, PMS, RGB en HEXA? Zijn er nog aangepaste kleurcodes voor materialen die een kleurafwijking geven? Hoe worden de verschillende kleuren toegepast in brochures, huisstijldrukwerk etc? Zijn er producten of diensten die een afwijkende kleur gebruiken?
Fonts (lettertypes)
Welke fonts worden waar gebruikt? Niet alle fonts kunnen ook digitaal (website of e-mail) worden gebruikt.
Leg de fonts vast voor zowel platte tekst als voor koppen en leg uit wanneer de verschillende fonts gebruikt mogen worden.
Stijlelementen
Welke huisstijl stijlelementen zijn er en hoe en waar moeten ze gebruikt worden.
Fotografie
Zijn er corporate beelden die bij bepaalde producten of diensten horen? Waar moet nieuwe fotografie aan voldoen? Moeten producten op een bepaalde manier worden gefotografeerd? Zijn er specifieke beeldbewerkingen?
Huisstijldragers
Veel huisstijldragers zijn al een keer ontworpen en gemaakt en kunnen ook worden vastgelegd in de huisstijlrichtlijnen. Behalve het ontwerp moeten ook zaken als papiersoort en formaat worden vastgelegd. Denk ook aan social mediabanners en digitale sjablonen voor brief, factuur- en presentatiesjablonen.
Visie en verhaal achter de huisstijl
Een huisstijl is niet zomaar een leuk ontwerpje. Een goed ontworpen huisstijl is gebaseerd op de identiteit en kernwaarden van de organisatie. Het is belangrijk om deze toe te lichten zodat de mensen die met de huisstijl moeten werken beter begrijpen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Zo worden huisstijlrichtlijnen beter nageleefd.
Brandportal
Met een Speax brandportal hebben medewerkers of derden die zich bezighouden met je huisstijl eenvoudig toegang tot mediabestanden zoals logo’s, stijlelementen, beelden, video. Maar ook bijvoorbeeld Word- en PowerPoint-sjablonen.
Meer weten over de brandportal of mediamanager?
Neem contact op!